I Am AJ The Mommy

I Am AJ The Mommy

Monday, March 3, 2014

PhD Journey #11: Mabuk


Mabuk. Aku taktau orang lain macam mana. Tapi buat PhD ni memang memabukkan.


Situasi Mabuk 1: 

Talk about reading the journals. Tak ke memabukkan. Nak baca tu senang. Nak kasi paham tu ya ampuuunnnn.. English dah lah suam-suam kuku. Baca pulak articles yang sah-sah high class punya English. Memang mabuk. Urrghh

Some people managed to read 60 articles in one day! Yaaa one day hoii!!! Tu machine ke apa tu. Like I mentioned above, setakat nak baca, aku boleh buat speed reading in 5 minutes. TAPI nak kasi paham tu, subhanallah. Dengan terhegeh-hegeh nak tengok maksud lagi. Berjaya habiskan satu article dalam masa satu hari pon aku dah bersyukur pada Yang Maha Berkuasa T____T

Pencapaian aku setakat ni, bila aku focus macam orang mabuk, I managed to read 3 articles in one day berserta kepahaman yang jitu. Get what I mean? Ok such a loser. Aaarrghhh


Situasi Mabuk 2:

Dah baca tu, takkan nak simpan tersemat dalam hati dan otak begitu saja kan. Maka, bermulalah process untuk writing. Oh part ni ya ampuuuuuun jugak. Bukan apa. Nak analyse dah satu hal. Nak kena tulis academically dah satu hal. Nak elaborate yadayadayada tu ya Allah. Bukan setakat 100 200 patah perkataan siap ada word limits macam Twitter bagai. To get a PhD, you have to submit a dissertation with 100,000 words of writings. Nak tulis 1000 patah perkataan pon dah tersengguk-sengguk taktau nak goreng apa. Goreng lak bukan sebarang goreng macam tulis blog ni haaa. Ini macam kalu, sebulan boleh siap 100,000 words. Hahaha. Tapi kena ada evidence, reference, citations bagai. Muntah ijo okay!

So siapa kata PhD ni senang? Itu semua dusta! Jangan dikau perkotak-katikkan diri daku. Pang!


Situasi Mabuk 3:

Saat paling memabukkan adalah bila due date dah dekat. Oh masa ni segala jenis caffein aku togok. Asalkan biji mata aku ni terbuka luas sudah cukup memadai. Jangan kasi tutup. Kau lelap sesaat, lenyaplah dikau selama berjam-jam lamanya. Pastu bangun menyesal macam orang mabuk. Nak lagi memabukkan, cari anak takde. Rupanya anak-anak duk main panjat tangga siap bedak bertaburan atas kepala. Mabuk kuasa lapan juta. Best phenomenon everrrrr!!!  +____+

Pernah sekali. Masa tu aku tengah buat writings. Aku tak sedar masa bila aku terlelap depan laptop. Few minutes later, aku terjaga tapi aku takleh gerak. Dan badan aku shivering. So aku agak ni mesti kes terlebih togok caffein. Sebab I forced myself untuk berjaga. Lastly, my body made a decision untuk menidurkan dirinya secara terpaksa. Scary tak? Haha. That thing happened while I was at office. Dan aku sorang-sorang. Mujur nyawa aku panjang lagi. Alhamdulillah...


Situasi Mabuk 4:

After the submission, takkan lah SV buat bodoh je kan. So I got the feedbacks from them. Each of them akan bagi different feedbacks in different ways. Haaaa tu satu hal lagi yang memabukkan. Aku nak kena digest apa yang SV A cakap pastu compare dengan SV B pulak comment. 

Then ada supervision meeting. Masa ni, aku akan record every conversation. Pastu balik office kena submit minutes of meeting la. Alaaa macam kerja office. Everytime ada meeting, someone will jot down kan and pastu circulate the minutes. In my case, aku lah yang attend meeting, aku lah yang record, aku lah yang dengar balik, dan aku lah yang kena type semula dalam minutes. Bukankah itu suatu pekerjaan yang menyumbang ke arah memabukkan? ZzzZzzz

Masa dengar balik recorder tu, memang kena dengar betul-betul la. Maklumlah. British accent kan tak sama dengan accent kita. Tapi as time goes by, aku dah boleh capture actually accent orang British ni. Cuma bila dengar suara aku cakap, pastu aku gelak sorang-sorang. Dasar lidah melayu. Kakakaka. Tapi you allsss jangan terkejut iolsss cakap guna Britis accent nanti (puiii). Muahahaha.

Tapi typical Malaysian, kalau kita cakap ala-ala omputih, dikatanya poyo. Yedok? Mapuh mu ah. Asal aku improve diri aku cukup.

So back to the topic. To recapulate, bermula daripada readings, writings, and getting feedbacks from the SVs, all these things adalah sesuatu phenomenon yang menyumbang ke arah memabukkan.

Maka, if you happened to see PhD students yang macam psiko atau macam susah nak control the way they express themselves, maafkan lah mereka (termasuk aku). Sebab PhD is a serious business. It is so stressful. Dan aku tak terkejut ada orang boleh jadi mental  sebab buat PhD.

Semoga aku dikurniakan iman yang jitu agar aku tak tergolong dalam golongan sedemikian. Mohon doakan kejayaan aku ya kawan-kawan. Terima kasih.


Sincerely,
Pelajar PhD yang mabuk mengikut situasi

No comments: