I Am AJ The Mommy

I Am AJ The Mommy

Tuesday, January 4, 2011

The Unforgettable Moment

Rasa indah berada di rumah baru. Hehe. Blog ini dihasilkan untuk tatapan aku dan husband tentang perjalanan aku as a preggy mommy. Sebab bukan semua dapat rasa pengalaman indah sebegini. Dan setiap orang akan mengalami detik-detik yang berbeza.

Pengalaman mengandungkan anak pertama memang mengexcitedkan. Dugaan kalau takde, memang menipu mohon penyapu. Tapi sebenarnya dugaan yang datang menguji tanpa henti secara bertubi-tubi bisa menguatkan lagi spiritual, mental and physical ibu mengandung.

Mengimbau kembali kenangan, first few weeks of pregnancy, I was having unusual body feeling. Was very excited to do the pregnancy test (UPT). Therefore, husband and I went to the Guardian nearby and bought 3 types of UPT. Semangat tak? HAHA

Aku buat UPT on 24th October 2010. Sedangkan my last period was on 26th September 2010. Tapi sebab tak sabar dan over excited, maka check awal-awal walaupon period tak delay lagi. Teeheheh.

Maka bangun pagi-pagi terus buat UPT. Ada petua mengatakan kalau nak buat UPT kena air kencing pertama lepas bangun tidur. Kira takde campur dengan any foods or drinks la kan. Nak yang fresh punyooo. Muahahaha.


And Alhamdulillah. The result shown POSITIVE! Masa check tu, saje tanak bagitau WF result dia. Tapi dia tau la aku check. Both pon muka suspen je time tu. Haha. Last-last bila dah tau positive, I just left the UPT in the toilet belakang. Then I straightly went to the toilet in master bedroom lak. *sebab tak mandi lagi. Heee*

Then, otw nak masuk toilet MB tu:

WF: Apa result? *Tanya sambil tangan main ps3*

AJ: Pegi la check sniri. Hehe


Pastu WF buat muka cool. Muka macam takde perasaan. Sekali bila aku masuk bilik, aku intai from pintu bilik, tengok WF berlari ke toilet belakang! BAHAHAHAHA excited atenyeee husband gua ni. LOL.

Then when I was in the toilet, WF terus buka pintu TAPI pintu kunci!!! Hehehe. Aku tau dia akan terjah so aku kunci pintu toilet siap-siap. Ngeh ngeh.

Pastu bila aku bukak pintu toilet, WF hanya jengukkan kepala and diam dengan mata bersinar nampak berlinang sket. Aku senyap. Dia senyap. Pastu kami senyum. Pastu WF ambil kedua belah tapak tangannya sambil tekup muka kata Alhamdulillah.

Indah kan saat tu? Indah saat bila tahu ada nyawa lain dalam perut kita. Tapi tanak terlalu yakin, keesokannya bertarikhkan 25th October 2010, we decided to meet the doctor. It's still early anyway untuk check siap cakap dengan doctor patutnya dah period tapi tak datang lagi padahal belum delay seminggu lagi tapi SEBAB TAK SABAR SANGAT maka bergeraklah kami ke Columbia Asia Hospital.

Yup memang aku over excited sebab kalau boleh aku nak anak cepat. Kalau boleh dalam usia yang muda I mean before 30, aku target at least ada 3 orang anak. Nak tambahkan cucu mama abah. Meriah sket Alea ada kawan :)

Tapi rezeki semua Allah punya kuasa. Anak pon rezeki jugak. Kita hanya merancang. Tuhan tentukan segala. Cuma berdoa yang terbaik untuk keluarga :')



Ok sambung.

During the scanned, memang tak nampak pape. Doc cakap,"It must be very very tiny. Awal lagi ni. Sebab tu kecik lagi". Time tu dah down and a bit upset, but then doc suh buat UPT pulak. And Alhamdulillah POSITIVE! Cuma frust sebab tak nampak pape lagi. But now dah nampak dah. Syukur sangat-sangat. And happy of course ;')

For the 1st trimester, doctor hanya bagi makan folic acid je. Actually folic acid kena makan before kawen lagi. Kira macam nak menyuburkan or bagi rahim kuat something camtu ah. Tapi time bujang dulu mana aku pernah hamek tahu pasal ni. Size folic acid pon aku tak expect sekecil begini. HAHA.

Tapi itulah keindahan mengandung. Kau boleh explore macam-macam. Bersyukur menjadi salah seorang insan terpilih. At least I know how it feels to be a mommy-to-be like what Mama has felt before :')


Dan lepastu hari-hari lah telan susu Anmum. So far Alhamdulillah tekak aku masih mampu menelan segala jenis makanan dan minuman. Dan during 1st trimester tu, nafsu makan aku memang menbuak-buak la kan. Seriously dah makan, lapar lagi. Baru makan sejam lepas, lapar lagi. Pelik gua.

Tapi sebenarnya memangla akan kelaparan. Sebelum ni kita bedal banyak mana pon untuk kita sorang. Tapi now, kita bedal untuk baby sekali. Hehe. Maka layankan sajoo. Hoho

Tapi kalau tengok size badan aku macam 56kg la kan. But then bila timbang berat badan, masih maintain 52-53kg. Aku pon tak paham bagaimana teori pitagoras boleh diaplikasikan di sini. But now dah masuk 2nd trimester rasanya dah bertambah dah borat badan eden ni hah. Cuma masih dalam lingkungan not exceed 55 kg la :)

Sebab apa yang aku tau, kalau kita pregnant, paling max boleh naik berat badan adalah up to 12kg. That means, each trimester must not exceed 4kg. Hope I can do it!!! InsyaAllah

Okaylah. Till now. Later sambung lagi. Owh WF ada buat album khas for our baby. Part tu kita cerita next entry okeh :)



The little one is 3 months old in the womb. Please be good, okay baby? :)


Loves,
aj-the-mommy

No comments: