I Am AJ The Mommy

I Am AJ The Mommy

Saturday, April 23, 2011

Ceritera Botol Susu Semata

Aik. Botol susu pon bole dijadikan ceritera jugak ke AJ? Err.. Korang baca je la bebelan aku dalam entry ni.

Ha kau tengok. Nak beli botol susu baby pon kena survey bhai. Dulu aku ingat beli barang baby adalah as easy as abc tapi sangkaan ku meleset sama sekali. Status kewangan juga bisa terleset secara berjemaah jika tidak tahu membeli barang baby dengan sopan sekali.

Kenapa aku cakap nak beli botol susu pon kena survey? Ha one of the reasons is sebab issue BPA free la. If you wanna buy a feeding bottle for the baby, you need to find the one with BPA FREE logo yang tertampal pada kotak botol susu terbabit.

There are few brands for BPA free baby bottles here in Malaysia such as Avent, Tommee Tippee, Bumble Bee, Dr. Brown, Nuby, The First Years, Safety Plus, evenflo, Babisil etc. So which brand do you use for your baby?

Maka setelah survey dilakukan, well the popular one in Malaysia is Avent lah. Avent BPA free is more commonly available at most major baby stores. Tipu la kalau korang tak pernah dengar Avent kan. Eh tak tipu. Aku percaya je kalau korang tak pernah dengar nama Avent sbb I also never heard the brand before I was getting pregnant. Maklumla, mana pernah nak amek tau kan pasal jenama botol susu ni. Hehe.

Dulu aku pernah berangan nak beli botol susu yang menarik pada pandangan mata semata. Kira tak kesah lah brand ape pon janji comel dan cute for the baby. Hehe. Tapi skang aku dah tau la rupanya takleh la camtu. Kena tengok BPA free ke tak kan. Safety first yo!

So bila aku usha price botol susu Avent, homang aih! Pahal mahal sangat sebotol?! Botol susu jo pun. Dah sama harga lipstick dah weh. Tapi bila dah lama-lama tu, aku paham la nape most of mommies go for Avent as a feeding bottle for their babies.

Then, time kat Lavie hari tu, bila aku tengok price Avent Starter Set for Newborn adalah around RM100-RM120, tanpa segan silu aku terus rembat. Sebab aku tau even kat baby fair sini pon aku takkan dapat price camtu. No?

Pastu kebetulan last two weeks si Eteq pegi ke UK and Madrid. Ha alang-alang dia pergi sana, memang aku kirim barang baby la kan. Sebab orang kata barang-barang baby kt UK murah-murah.

Tapi disebabkan aku taktau nak kirim ape, aku pon mitak la pendapat si Faridah nak beli barang ape sebab she's been staying in UK for many years. Plus her husband pon mat saleh masuk Islam. Plus lagi Faridah memang selalu belikan barang baby for her cousin who's living in Msia so dia memang pakar la bab-bab beli barang baby ni =)

After had a long chat with her and she suggested me to buy barang-barang Avent la sebab kat sana murah. TAPIII TAPIII agak-agak la nak borong kan. Si Eteq tu luggage dia 20kg jo. So kesian la minah tu nak angkut barang baby semata lak kan. Haha kejam seyh!

Dan untuk memudahkan kerja si Eteq, kira dia tak payahlah nak pergi mencari barang tu, Faridah pon suh aku beli via online je. Kira aku pilih barang mana, Faridah bayarkan dulu guna atm card dia. Macam-macam website dah yang aku bukak. Antaranya yang aku ingat haruslah Toys R Us and Mothercare kan sebab tu paling cliche. Hehe. So setelah melakukan price comparisons as usual, I can tell that Toys R Us is way cheaper than Mothercare la =)

And the items that I bought adalah seperti di bawah.


Philips AVENT 260ml Airflex - 4 Pack


Price utk Philips Avent 260ml for 4 packs ni adalah 9.99 pound sajork. Alangkah indahnya kalau 9.99 hengget kan?! Murah abes ah kan. Tapi sekadar alangkah je la. Dan angan-angan terbabit terhenti serta-merta kerna setelah diconvertkan ke duit Malaysia, price dia adalah dalam Rm50. Err.. To me still murah okay!! Kalau beli kat sini price dia of course la kuasa dua kan. GAH!

Then taktau nak beli apa dah. Sebab kan takleh nak borong sangat. Luggage si Eteq 20kg jo. Ingat tu. Maka wajar kasihan sama member. So usha punya usha lagi, last-last aku beli bende alah ni tanpa diduga. Seriously tanpa diduga. Hehe


Actually aku dengan WF memang ada plan nak beli pon travel changing mat ni tapi takdela desperate sangat nak beli sebab bukan nak pakai urgently pon kan. Tapi time tengah usha kat website tu, aku jadi tertarik sebab it comes together with the case macam ni.


Nice kan? Memang kena lah dengan nama dia Travel Changing Mat. Hah? Price dia? Haaa. Ni lagi murah. 6.99 hengget jo! HAHAHA DARAB 5 SKANG AJ!!! To know the exact price, korang darab la ikot currency skang :)

And there's one day, Eteq told me that the items had safely delivered to her aunty's house in UK and she had kindly twitpic-ed the items agar aku lena tido pada malam terbabit. Bagus Eteq memahami perasaan ibu mengandung! Muahx sket. Ok sket je ;p



Yeayyy!!! Dah sampai. And a big yeay jugak sebab she is back to Malaysia today!! That means I'll be getting all the items by next week. Double yeay! Wuhoooo :)

So now I'm done with the feeding bottle sebab setelah dikira-kira, aku dah ada 8 bijik botol susu Avent, 4 bijik botol susu Medela, and 8 bijik botol susu Bumble Bee yang aku dapat free tu. Total up adalah OMG SEDAR TAK SEDAR AKU DAH BELI 20 FEEDING BOTTLES DOWH!!!

Aku rasa dah terlebey cukup dah kot untuk seorang baby. No? Siapa nak guna banyak-banyak ni wehhhh. Takkan daddy dia lak kan?! DANGG!!

TAPII TAPII aku tetap mempunyai satu lagi impian. Haish. Apa lagi AJ oi? Err.. Aku teringin nak beli botol susu Avent yang kaler gold macam ni.




So now cita-cita aku nak kumpul yang gold set lak. Sebab macam cool je yang kaler gold tu lantas menggamit aku untuk menambah the collection. Hehe #dasarwanita.

Lepas aku kumpul yang gold set, aku nak stop beli feeding bottle for the baby. Woceh! Tapi serious ni. Buat apa banyak-banyak kan. Even untuk milk storage pon aku rasa takde la sampai banyak camtu kan. Ke tak? Eh tak kesah lah. Malas nak pk nanti pening pk pasal botol susu je. Ye. Pasal botol susu je okay!! Adoiyai.

Maka begitulah Ceritera Botol Susu pada hari ini. Aik. Pasal botol susu pon bole dijadikan ceritera jugak ke AJ? Err. Malas nak jawab. Adios.


Loves,
aj-the-mommy

5 comments:

yuyu jannah said...

mak aih, banyak betul botol susu aj beli...excited betul mommie aj ni ye..hehe

tp mmg geram kan tgk brg2 baby..kalau boleh mmg yuyu nk beli mcm aj jugak.tp nasib suami tu asyik menjeling je..

AJ the Mommy said...

geram tgk botol susu. bole? hehe. beli je banyak2 tp bukan pakai in one time sbb botol susu kan kene tukar at least 6 bln sekali. tp ade certain org tuka 3bln sekali. so it depends la ;)

RC Helicopter Malaysia said...

hai.. i think the one Avent bottle starter pack yang beli kat Lavie tuh kan bukan bpa free.. sbb bukan sume bottle Avent tuh bpa free... better check ur bottle..

RC Helicopter Malaysia said...

Hi,
i think the one starter pack yang u beli kat Lavie tuh bukan bpa free kot.. better check back... sbb mine beli bukan bpa free

AJ the Mommy said...

yup. bukan semua bottle Avent bpa free. but the one that I bought dkt Lavie tu bpa free. checked already :)