I Am AJ The Mommy

I Am AJ The Mommy

Thursday, May 26, 2011

Gambar Ketika Seorang Ibu Melahirkan Anak

WARNING:

TO ALL MOMMIES-TO-BE OR ANYONE OF YOU YANG TAK SANGGUP NAK MELIHAT DARAH ATAU LEMAH SEMANGAT ATAU SEANGKATAN DENGANYYA, PLEASE DO NOT SCROLL DOWN OR PLEASE DO NOT READ THE WHOLE ENTRY. THE PICTURES ARE QUITE GROSS. BUT IF YOU ARE ALREADY PREPARED TO EXPERIENCE THIS, HAPPY READING YO!! THANK YOU.

.
.
.

First and foremost, memula tengok gambar-gambar ni, rasa takut gak. Seriau pon ada. Tapi aku kuatkan semangat jugak untuk baca. Then timbul rasa insaf yang amat sangat. Sebab tu Allah bagi pahala pada ibu yang melahirkan anaknya.




CARA-CARA MENGURANGKAN KESAKITAN KETIKA BERSALIN:

- Sokongan moral suami
- Restu ibu
- Kata-kata semangat daripada sahabat handai
- Amalan doa dan zikir
- Kawalan pernafasan
- Berjalan-jalan
- Membaca
- Menonton TV di peringkat awal sakit


JENIS-JENIS UBAT PENAWAR:

- Ubat-ubat penawar sakit yang diberi secara suntikan. Based on what I read from certain articles, normally ubat-ubat penawar sakit yang diberi secara suntikan boleh menahan sakit up to 4 hours only. Itupon sometimes tak berapa nak berkesan untuk certain people. Kira atas nasib jugak la.

- Ubat-ubat gas yang disedut. Ini pulak sesuai digunakan bila dah dekat nak beranak. I can't imagine this! Seriously.

- Bius saraf 'Epidural'. Ini kita selalu sangat dengar kan. It's actually to reduce the pain of contraction. Ada orang kata sampai tak sakit langsung time bersalin tu sebab dah cucuk epidural. Tapi benar kata pendapat, this kind of method bole terus menghapuskan satu nikmat Allah iaitu 'sakit bersalin'. TAPI TAPII aku yakin this Epidural thingy amat berguna bagi 1st pregnancy and to those yang tak tahan sakit. Some people lak need a kelahiran secara forsep atau vacuum. It depends on masing-masing punya situation la kan.

Every pregnancy is different. Same goes to the delivery :)




Berdasarkan cerita atau pengalaman mommies out there yang aku pernah baca, apabila pintu rahim terbuka sepenuhnya (fully dilated), si Emak akan merasa seolah-olah nak buang air besar dan automatically akan meneran macam kena sembelit. Sebab kepala baby dah tekan pada usus besar dan dubur.

Maka si Emak memerlukan tenaga yang kuat unutk menolak kepala bayi keluar. Time sakit tu, akan rasa lah kuncupan rahim, pastu tarik nafas panjang-panjang, tahan dan teran sekuat-kuatnya untuk menolak bayi keluar. Sambil tu baca 'Subhanallah' banyak-banyak.

Eeeepppp scray tak???!! Ok takyah jawab. Biar aku je yang jawab. SCARYNYA! T___T



Episiotomy atau gunting pintu faraj adalah untuk mencegah koyak yang mungkin sukar dijahit.



Tapi ada sesetengah doctor or bidan yang sangat pakar dan berpengalaman mampu menyambut baby tanpa koyakkan faraj. Untung kalau dapat doctor camni. Kalau dapat yang garang? Konfem terkebil-kebil. Nauzubillah mitah jauh lah.



Belakang faraj dipertahan bagi mengelakkan faraj terkoyak ketika kepala bayi nak keluar



Dengan tangan kanan menjaga belakang faraj, tangan kiri doctor mengawal kepala bayi nak keluar.



Segala jenis lendir dan cecair perlu dikeluarkan dari mulut baby yang baru lahir untuk mengelakkan daripada masuk ke dalam paru-paru baby tersebut.



Uri ditarik keluar. Manakala tangan kiri doctor mengawal rahim pada bawah perut. Astaghfirullah masyaAllah subhanallah. Tarik nafas aku tengok gambar ni +__+



Then, uri diperiksa sama ada lengkap atau tak. Pastu dibersihkan, dibungkuskan kain putih dan seterusnya ditanam. Okay ini 1st time dowh aku tengok rupa sebenar uri. I have no idea how does it look like before aku tengok gambar ni. Memula tengok, geli. Tapi kuatkan semangat nak tengok jugak :)



To all fathers out there, silalah azankan pada telinga kanan dan iqamah pada telinga kiri si bayi yang abru dilahirkan. Then baca lah mana-mana surah dalam Al-Quran yang kalian hafal. At least, keluar je si anak dengar dah dengar kalamullah. WF, sila take note. Hehe :)




Dan ini pula DOA JIKA ANAK MENINGGAL DUNIA KETIKA DILAHIRKAN.




Sesungguhnya, aku sniri pon taktau apa nasib aku nanti. No one does actually. Sebab percaturan Allah sangat sukar diduga.

Mungkin aku akan merasai keadaan yang sangat susah nak bersalin. Atau dengan kuasa Allah Yang Maha Berkuasa, aku dapat melahirkan our little one dengan sangat mudah. InsyaAllah. Atau mungkin sesuatu yang tak diingini juga boleh berlaku. Nauzubillah. Itu semua atas kehendakNya. Kun fayakun. Wallahualam.

To those yang concern about me, doakan yang terbaik untuk aku dan baby. Semoga selamat semuanya. To all haters pon, dipersilakan doakan yang terburuk untuk aku. Sama ada doa itu yang baik atau yang buruk, kalau Tuhan perkenankan, maka termakbul lah doa kalian. Kita sembah Tuhan yang sama. No?

To all mommies-to-be OR member-member yang belum berkahwin dan beranak, janganlah seriau pulak baca entry ni. Sebab AKU PON TAKUT MEMULA BACA DULU HAHAHAH DANGGG!!!


p/s:
Thanx boss for sharing this info with me. Now I'm sharing with others :)



big hugs,
aj-the-mommy

7 comments:

Lin Ghazale said...

masa tu dah tak rasa apa dah.
igt 2 ni je

1.anak kluar
2.mati

lain2 tak igt.

huhu

AJ the Mommy said...

yeke? omg nervousnya! taktau nasib saya nnti cane kak

Raihana said...

subhanallah...sgt nervous *_*...

p/s: folow u dear :)

AJ the Mommy said...

hye Miss Rhana. Nervouskan? T_T

thanx for following btw :)

Farrah said...

fuhhh..berdiri bulu roma ni.. xtau la apa nasib nnt.. kita serahkan semua kat Dia..

AJ the Mommy said...

Cik Puan Fara

Kan? masa tengok tu macam sesepet yang mungkin mata ni nak bukak. hehe. insyaAllah semua selamat. Amin :)

Unknown said...

Saya akan melahirkan anak saya yang pertama disember ini..saya sentiasa rasa ketakutan dari awal kehamilan sehingga kini..lebih2 lagi saya anak yang disisihkan oleh keluarga yang jauh dari kasih sayang ibu..ini amat menghantui saya..kakak saya sentiasa mendoakan saya akan susah untuk bersalin dan akan mati..dia sentiasa mengatakan saya ini anak derhaka..saya tahu tanpa restu ibu, saya tidak akan hidup dengan berkat dan selamat..tetapi apakan daya sya kerana kakak saya adalah anak kesayangan ibu dan apa jua yang diperkatakan olehnya, akan dipercayai ibu sepenuhnya walaupun dalam keadaan dia yang bersalah..ibu tetap menyalahkan saya..saya amat tertekan kerana terlalu inginkan restu dan keredhaan ibu untuk saya hidup dengan tenang tanpa memikirkan sumpahan kakak saya itu..saya takut untuk bersalin nanti.. ;(